tag:blogger.com,1999:blog-62236909500615814812024-02-08T11:57:11.599+01:00itforpokkerDigitalt understøttet læring hos voksne - hvad fungerer og hvad fungerer ikke? Successer, fiaskoer og middelmådigheder fra mit arbejdsliv.Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/17489856669203352581noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-6223690950061581481.post-89814599759663877162016-03-15T14:19:00.001+01:002016-03-15T14:19:34.065+01:00FlyttedagJeg genopliver blogaktiviteterne ved at genoptage skriblerierne om ITs indtog i uddannelsesverdenen i nyt regi - I kan følge med på <a href="http://itforpokker.wordpress.com/">itforpokker.wordpress.com</a>.Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/17489856669203352581noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6223690950061581481.post-87322986103373467132014-10-09T10:57:00.000+02:002014-10-09T19:36:35.610+02:00Piet Van Deurs og farvel til talking heads… næsten - Video som værktøj til videnformidling<div class="MsoNormal">
Efter at have lavet nogle videoer gik det op for mig hvor
låst min tilgang til videomediet egentlig var. Jeg var så formet af den
traditionelle uddannelsestænkning, at jeg forsøgte at lægge de principper der
gælder fra den undervisning jeg kender bedst – klasserumsundervisningen – ned over
videomediet. Selvom platformen var skiftet ud fastholdte de videoer jeg havde
lavet stadig et billede af vidensformidling som noget en underviser på en eller
anden måde sætter i spil overfor andre. Denne tanke var så styrende, at jeg i
arbejdet med videoer visualiserede mit indre billede af vidensformidling uden
hensyntagen til de mange andre muligheder videomediet tilbyder. Altså de film
vi havde lavet viste en underviser, der fortale noget. En situation, der ligeså
godt kunne være set live gennem den studerendes øjne i et klasseværelse.</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Det her er uden tvivl basisviden for enhver der arbejder
fuldtids med visuelle medier, men for mig har det været lidt af en rejse at
komme der til. Hvis vi virkelig skal have fuldt udbytte af videomediet er vi
altså i højere grad nødt til at favne og integrere en visuel tankegang og de
principper der gælder fra arbejdet med videoer og film.</div>
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
En af mine gode kollegaer, Helle Mylund Jacobsen, har
arbejdet en del med begrebet administrationsfaglighed og har forsøgt at
beskrive hvad det er for en størrelse. I en af sine undersøgelser anlagde hun
en antropologisk tilgang og observerede, som en flue på vægen, gennem en uges
tid, hvad der skete i et administrativt miljø i et ministerium. Vi talte lidt
om, at hendes oplevelser i denne undersøgelse måske ville være velegnede til at
lave en lille video om og gik så i gang med arbejdet.</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Ambitionen var denne gang at gå skridtet videre og delvist forlade
”talking head” setuppet og i højere grad forsøge at bruge flere af de
muligheder videomediet indeholder. Du kan se vores eksperiment her:</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
<iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="315" src="//www.youtube.com/embed/0kRCzl5glqc" width="560"></iframe>
</div>
<div class="MsoNormal">
<br />
<b>On location og konkrete objekter</b></div>
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
Administrationsfaglighed er måske ikke det mest tempofyldte
og actionprægede emne at gribe fat i og i forbindelsen med arbejdet med videoen
kom vi begge til at tænke på Piet Van Deurs historieprogrammer på DR fra
firserne. Først grinede vi lidt over det, men når man dykkede ned i de
programmer han lavede var der egentlig nogle simple greb, som vi med vores
setup kunne benytte os af og som passede fint til Helles materiale. Et centralt
element er en fortæller on location. I videoen præsenterer Helle sig som
stående i orkanens øje. Hun er lige der, hvor det hun vil fortælle om udspiller
sig – det kan godt være, at der ikke foregår så meget, men på en anden måde
skærper det ens fokus som seer. Endelig gjorde vi et nummer ud af at vise de
objekter, der blev snakket om. Videoen viser altså ikke kun Helle, der taler,
men rummer også sekvenser, hvor objekter og et autentisk administrativt miljø
filmes.<br />
<br />
Jeg kan ikke lade være med at trække på smilebåndet når jeg
skriver om Piet Van Deurs som inspirationskilde til videoproduktion i 2014, men
de teknisk ukomplicerede virkemidler har i hvert fald givet os nogle ekstra
strenge at spille på og nogle første erfaringer med at forlade den rene talking
head video.<br />
<br />
I får lige en lille bid med manden selv: <a href="http://www.dr.dk/Bonanza/serie/Danmarkshistorier/Hvad_er_det.htm" target="_blank">Piet Van Deurs i vinkælderen under Rosenborg.</a></div>
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/17489856669203352581noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-6223690950061581481.post-61209433793773115592014-10-08T22:18:00.001+02:002014-10-09T19:35:55.950+02:00Video som værktøj til vidensformidling – grundlæggende visuel forståelse og mulighed for multimodal påvirkning<div class="MsoNormal">
Jeg vil fortsætte i sporet og reflektere videre over video
som medie til videnformidling. De erfaringer vi gjorde os med de første
videooptagelser synliggjorde en anden udfordring. Selvom vi finpudsede det der
blev sagt i videoen, var og er udtrykket i <a href="http://youtu.be/3b0ln4aqU_A">filmen
med No</a>, som jeg tog udgangspunkt i i sidste indlæg, stadig en smule statisk
– et ”talking head”, som uanset hvor spændende indholdet er, godt kan virke en
smule kedeligt. 3.21 minutter uden større visuel aktivitet, er simpelthen længe
nok til at man taber en smule af sin koncentration. Klar til at eksperimentere
videre gik vi i gang med et nyt projekt, hvor vi ville forsøge at få lidt mere
liv i den visuelle del af formidlingen.</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Denne gang havde jeg fornøjelsen af at arbejde sammen med en
anden af vores ph.d. studerende Ida Marie Schröder, som arbejder med blandt
andet aktør- netværksteori (Bruno Latour blandt andre) ud fra observationer af
samarbejde på tværs af afdelinger og logikker i forskellige afdelinger i en
organisation. Det kom der denne lille video ud af.</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="315" src="//www.youtube.com/embed/jQln8bGNrb4" width="560"></iframe>
<br />
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
<b>Perspektiv, komposition og bevægelse i billedet</b></div>
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
For at undgå fladhed i det visuelle udtryk ville vi gerne
optage Ida i en lidt mere aktiv situation. Vi overvejede forskellige scenarier,
men det der virkede bedst var at optage videoen foran et whiteboard – ikke lige
for, men lidt skråt fra siden, sådan at der opstod lidt dybde i billede. Jeg
indrømmer gerne, at jeg ikke er noget tabt filminstruktørtalent, men rent
intuitivt fungerede det bedre på denne måde og man taber ikke så hurtigt
koncentrationen som ved en flad ensformig baggrund. Samtidig forsøgte vi at
skabe en balance, hvor Ida fortalte stående ved tavlen, mens hun havde et
tilpas aktivitetsniveau (pege på whiteboard, tegne nogle pile osv.). Det var en
svær balance. Skrev hun for eksempelvis for meget var det tydeligt, at det
nærvær man oplever når nogen taler til en forsvandt og man blev forvirret
omkring, hvor man skulle rette fokus. En vigtig lektie var her at se de
optagelser vi optog løbende, for dermed at kunne justere. Oplevelsen at se
formidlingen gennem kameraet og live er markant forskellig og det jeg troede
ville fungere, fungerede ikke nødvendigvis.</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
<b>Slå på flere sanser samtidig</b></div>
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
Noget af den feedback vi fik, var, at de tekstbokse vi havde
sat ind i <a href="http://youtu.be/3b0ln4aqU_A?list=PLYZMJz50ImWz_CfWNDT0NiOCh1kn096_Y" target="_blank">filmen med No</a> faktisk virkede fint og var med til at forny
koncentrationen og skærpe opmærksomheden omkring centrale pointer. Dette
element ville vi derfor gerne bevare og eksperimentere videre med. I filmen
lavede vi derfor igen tekstbokse med centrale pointer, selvom Ida både
fortæller dem og pointerne illustreres gennem tegning af figurer på whiteboardet.
Forhåbningen var at skabe en multimodal påvirkning, som rammer den studerende
på forskellige måder. Altså en form for simultan udgave af når den
studerende siger: ” kan du ikke lige forklare det igen?” ”eller ”kan du ikke
lige give et eksempel?”. Jeg er lidt usikker
på om det fungerer helt optimalt i denne film, men der er ingen tvivl om, at
man i videoformatet helt sikkert bør overveje og eksperimentere med de
muligheder der ligger i multimodaliteten.</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Der er rigtig mange aspekter ved arbejdet med videomediet,
men jeg tror, at jeg vil klappe hesten for denne omgang og vende tilbage senere
med nogle flere betragtninger.</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Som et lille kuriosum blev jeg præsenteret for denne video om
Ignite Talks, som jeg egentlig synes er spændende i denne sammenhæng. De
digitale medier påvirker vores måde at kommunikere på, <u>når</u> vi er på dem,
men her kan man se et eksempel på, hvordan påvirkningen også rækker tilbage og
skaber nogle nye spændende former for den kommunikation der foregår ansigt til
ansigt.</div>
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal">
<span lang="EN-US"><a href="http://youtu.be/yGENcskRGRk" target="_blank">How and why to give an Ignite Talk</a>, Scott Berkun<o:p></o:p></span></div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/17489856669203352581noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6223690950061581481.post-82372059861980321682014-10-06T13:01:00.001+02:002014-10-06T13:17:28.338+02:00Video som værktøj til vidensformidling – store krav til struktur og form på formidlingen<div class="MsoNormal">
I et stykke tid har jeg eksperimenteret med at bruge video
som et medie til at formidle faglige emner inden for mit arbejdsområde: Ledelse,
forvaltning og administration. Youtube,
Ted Talks og lign. er jo ikke gået ubemærket forbi og jeg selv og flere af vores
undervisere fik lyst til at se, hvad vi kunne med mediet. </div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Formålet med arbejdet var at skabe nogle videoer, som kunne
bruges ikke blot i en specifik undervisningskontekst, men som også fungerede
for sig selv. Altså helt i linje med eksempelvis Ted Talks. Jeg vil i dette første
indlæg tage hul på nogle af de refleksioner og erfaringer jeg har gjort mig i
arbejdet med dette super spændende, men også ekstremt udfordrende medie.</div>
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<br />
Der er mange ting, som det kan være fristende at kaste sig
over når man arbejder med et billedmedie, hvor man dagligt udsættes for topprofessionelle
produktioner gennem diverse Hollywoodblockbustere og tv-produktioner i
millionklassen – man kan i hvert fald sige, at man nemt kan få nogle
urealistiske forventninger, hvis DR2 dokumentaren er sammenligningsgrundlaget.
Hverken vores evner eller midler gav mulighed for det store setup og vi besluttede
derfor at formulere nogle dogmeregler, der skulle holde os på sporet i
arbejdet. Du kan se dogmeregler nederst i indlægget.</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
Den første video jeg fik lavet, var i et samarbejde med en
af vores ph. d. Studerende No Emil Kampmann, som har arbejdet med tillidsbaseret
ledelse. Du kan se videoen her:</div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="315" src="//www.youtube.com/embed/3b0ln4aqU_A" width="560"></iframe>
<br />
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
<b>Struktur og rød tråd</b></div>
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
Det var interessant, at se hvor krævende processen med at
tilpasse formidlingen var. Når det man siger foreviges på videomediet, står
alle de små talefejl, tænkepauser, manglende konsistens i struktur og rød tråd
pludselig utroligt klart frem. No er en glimrende formidler, men de ting der
fungerer i en samtale, fungerer ikke nødvendigvis på videomediet. Arbejdet med at stykke 3.21 minutters video
sammen tog vel omtrent 3 -4 timer fordelt over tre gange, selvom No er en ekspert på området og havde
en tydelig ide om, hvad han ville sige. Selvom vi ikke arbejdede med et
fuldstændigt fast manuskript krævede formidlingen stadig, at vi hele tiden var
et skridt foran og at No hele tiden havde overblik over hvad han ville sige som
det næste og samtidig havde en stærk bevidsthed om den struktur/røde tråd vi
ville have på formidlingen. Øvelse, øvelse og atter øvelse var vejen frem.<o:p></o:p><br />
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
<b>Billedsprog og eksempler</b><o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
En ambition med videoen var, at den skulle kunne ses af
personer, der ikke umiddelbart havde indsigt i området. Vi var derfor nødt til
at arbejde intenst med hvordan No formulerede sig. Som alle fagområder er
ledelse også fyldt med fagtermer og referencer til forskellige teorier, som vi
ikke kunne tage for givet, at seeren havde kendskab til. Alle fagtermer skulle
derfor luges ud og erstattes med almindelige ord uden at videoen blev opfattet
som overfladisk og usaglig. Løsningen blev at bruge en case, som No var faldet
over i sit arbejde med området. Vi afprøvede forskellige tilgange, men casen
fungerede klart bedst. Den helt konkrete historie fungerede godt i forhold til
at formidle den helt centrale dynamik i den problemstilling vi ville formidle
og samtidig undgik vi et uhensigtsmæssigt akademisk sprog. En case er nok ikke løsningen hver gang, men
når man kan trække på en historie, som udspiller sig inden for en virkelighed,
som alle umiddelbart kan koble sig på, frigøres der som seer et overskud til at
forstå det som videoen gerne vil formidle.<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<br />
Hmm… Jeg ved ikke om jeg vil betegne videoen som vellykket,
men vi fik i hvert fald taget hul på brugen af videomediet. Mit næste indlæg
vil fortsætte med flere af de erfaringer jeg har gjort mig med det videre
arbejde. Byd gerne ind, hvis I har nogle erfaringer eller kommentarer.<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<br />
<b>Dogmeregler:<o:p></o:p></b></div>
<ul style="margin-top: 0cm;" type="square">
<li class="MsoNormal">formidlingen
skal være tilpasset video-mediet<o:p></o:p></li>
<li class="MsoNormal">indholdet
skal være fagligt velfunderet<o:p></o:p></li>
<li class="MsoNormal">formidlingen
skal kunne ses og forstås af et bredere publikum<o:p></o:p></li>
<li class="MsoNormal">maks.
længde er 6 minutter<o:p></o:p></li>
<li class="MsoNormal">indholdet
skal turde, ville og gøre noget<o:p></o:p></li>
<li class="MsoNormal">videoen
skal være tilgængelig gratis <o:p></o:p></li>
<li class="MsoNormal">fokus
er på indhold og formidlingskraft ikke på produktion og indpakning<o:p></o:p></li>
</ul>
<div class="MsoNormal">
I skal ikke snydes for denne her. Et fantastisk eksempel på,
hvordan en simpel historie kan illustrere en kompliceret problemstilling - også på videomediet.<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<span lang="EN-US"><br /></span>
<span lang="EN-US"><a href="http://www.youtube.com/watch?v=kBdfcR-8hEY&feature=share&list=PL6A6A7E0E9EEC233E" target="_blank">"Justice:What is the right thing to do? The moral side of murder"</a> </span>Harvard
University, Michael J. Sandel.</div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/17489856669203352581noreply@blogger.com2