torsdag den 9. oktober 2014

Piet Van Deurs og farvel til talking heads… næsten - Video som værktøj til videnformidling

Efter at have lavet nogle videoer gik det op for mig hvor låst min tilgang til videomediet egentlig var. Jeg var så formet af den traditionelle uddannelsestænkning, at jeg forsøgte at lægge de principper der gælder fra den undervisning jeg kender bedst – klasserumsundervisningen – ned over videomediet. Selvom platformen var skiftet ud fastholdte de videoer jeg havde lavet stadig et billede af vidensformidling som noget en underviser på en eller anden måde sætter i spil overfor andre. Denne tanke var så styrende, at jeg i arbejdet med videoer visualiserede mit indre billede af vidensformidling uden hensyntagen til de mange andre muligheder videomediet tilbyder. Altså de film vi havde lavet viste en underviser, der fortale noget. En situation, der ligeså godt kunne være set live gennem den studerendes øjne i et klasseværelse.

Det her er uden tvivl basisviden for enhver der arbejder fuldtids med visuelle medier, men for mig har det været lidt af en rejse at komme der til. Hvis vi virkelig skal have fuldt udbytte af videomediet er vi altså i højere grad nødt til at favne og integrere en visuel tankegang og de principper der gælder fra arbejdet med videoer og film.

En af mine gode kollegaer, Helle Mylund Jacobsen, har arbejdet en del med begrebet administrationsfaglighed og har forsøgt at beskrive hvad det er for en størrelse. I en af sine undersøgelser anlagde hun en antropologisk tilgang og observerede, som en flue på vægen, gennem en uges tid, hvad der skete i et administrativt miljø i et ministerium. Vi talte lidt om, at hendes oplevelser i denne undersøgelse måske ville være velegnede til at lave en lille video om og gik så i gang med arbejdet.

Ambitionen var denne gang at gå skridtet videre og delvist forlade ”talking head” setuppet og i højere grad forsøge at bruge flere af de muligheder videomediet indeholder. Du kan se vores eksperiment her:


On location og konkrete objekter
Administrationsfaglighed er måske ikke det mest tempofyldte og actionprægede emne at gribe fat i og i forbindelsen med arbejdet med videoen kom vi begge til at tænke på Piet Van Deurs historieprogrammer på DR fra firserne. Først grinede vi lidt over det, men når man dykkede ned i de programmer han lavede var der egentlig nogle simple greb, som vi med vores setup kunne benytte os af og som passede fint til Helles materiale. Et centralt element er en fortæller on location. I videoen præsenterer Helle sig som stående i orkanens øje. Hun er lige der, hvor det hun vil fortælle om udspiller sig – det kan godt være, at der ikke foregår så meget, men på en anden måde skærper det ens fokus som seer. Endelig gjorde vi et nummer ud af at vise de objekter, der blev snakket om. Videoen viser altså ikke kun Helle, der taler, men rummer også sekvenser, hvor objekter og et autentisk administrativt miljø filmes.

Jeg kan ikke lade være med at trække på smilebåndet når jeg skriver om Piet Van Deurs som inspirationskilde til videoproduktion i 2014, men de teknisk ukomplicerede virkemidler har i hvert fald givet os nogle ekstra strenge at spille på og nogle første erfaringer med at forlade den rene talking head video.

I får lige en lille bid med manden selv: Piet Van Deurs i vinkælderen under Rosenborg.


5 kommentarer:

  1. Tak for inspirerende overvejelser om video som formidlingsværktøj. Det måske tørre administrations-stof får faktisk meget krop med hendes påpegning af objekterne og artefakterne forud for det hendes fortælling om administrationsfaglighed. Dertil kommer så også en klar narrativ struktur, som fungerer godt. Ordene, der så glider ind over skærmen, sætter nogle forventninger op til, hvordan historien udvikler sig og skaber momentum.

    SvarSlet
  2. PS: Som uddannet historiker må jeg tilføje, at Piet van Deurs i mine øjne har gjort meget for genstandens kontekstualisering og narrative iscenesættelse på tv. Det var i sandhed før reenactment-bølgen oversvømmede mediernes historieformidling, og jeg savner Piets greb, hvor fortid (genstanden) og nutid (Piet fortolkende på location) er tilstede på én gang. Fortolkningens åbenhed er meget mere åbenlys her...

    SvarSlet
  3. Jeg takker også for nogle gode indlæg og din søgen efter alternativer til den tekstbaserede dialog. Jeg arbejder med korte videoklip til sprogundervisningen og har sammen med 3 lærere forsøgt at skabe nogle korte 90-120 sek. videosekvenser med en enkel narrativ struktur med fokus på den sproglige interaktion i et semiautentisk design. Det er som du beskriver let at falde i kendte fortællemåder og kreativitet med mediet skal øves. Jeg kiggede efter inspiration i nogle andre stilistiske tilgange og faldt over dokumentarinstruktør og psykolog, Ditte-Marie Kjærgaard Jakobsen. Hun bruger dokumentaren som genre i sine fortællinger, der bruges til e-læringsforløb. Senest er hun ved at udvikle et onlinetræningsmateriale til Statsforvaltningen, der skal hjælpe nyskilte. Til dette materiale har hun produceret 4 dokumentarer. Firmaet bag designet er Assima:
    Jeg besøgte dem til et åbent hus arrangement og hun viste et klip og diksuterede virkemidler og tanker omkring genren til brug i e-læring. (Klart salgsfremstød) http://www.assima.net/da/kompetencer/læring Jeg har ledt på nettet men ikke kunnet finde et klip fra hendes dokumentarer endnu. Men jeg regner med at følge sporet...

    SvarSlet
  4. Jeg kan virkelig se Piet for mig. Hendes stemme minder også om ham. Det er meget velproduceret og på den front er jeg dybt imponeret. Men samtidig lidt stift som du selv siger. Men igen; jeg er jo heller ikke historiker. Hvem er målgruppen; kollegerne eller de studerende? Fin opsætning på din blog. Jeg kan godt lide alt det hvide. Det giver en fornemmelse af plads.

    SvarSlet
  5. Tak for de gode input. Jeg skal i hvert have undersøgt Ditte-Marie Kjærgaard Jakobsen. Jeg synes det er svært at finde relevant inspiration til videomediet i det format, som jeg her har præsenteret - jeg synes man er lidt på usikker grund, så jeres feedback er meget værdsat. Måske er der andre DR koryfæer man kan lade sig inspirere af (-:

    SvarSlet